Millä keinoilla palveluliike pärjää kilpailussa?
Työvoimapula, digitalisaatio, robotismi, kiire, tuottavuus, laatu… luettelee helsinkiläisen Real Clean Oy:n toimitusjohtaja Markku Hirvonen siivouspalveluliikkeiden tulevaisuuden haasteita.
Tämän vuoksi tarvitsemme uutta osaamista ja koulutusorganisaatioiden reagointia alan muuttuneisiin tarpeisiin. FIMAP:in etähallittavat yhdistelmäkoneet tuovat siivouspalveluliikkeelle monipuolisia etuja. Esimerkiksi suurissa julkisissa kohteissa on reaaliaikainen työnseuranta, GPS:t autoissa ja koneissa, sekä verkon yli tapahtuva automaattinen asiakasraportointi ajomäärineen ja -aikoineen. – Uusi teknologia tarjoaa huikeita mahdollisuuksia, sillä automaatio ja robotismi tulevat vain lisääntymään, Hirvonen uskoo.
Kohti suurempia yksiköitä
– Työvoima ja uudet osaamistarpeet sekä uusi teknologia ovat syitä miksi siivous- ja puhdistusalan yritysten ja yksiköiden koko tulee kasvamaan tulevaisuudessa, Hirvonen ennakoi. Alan nopeasyklisyys edellyttää toimivaa yhteistyökumppaniverkostoa. – Kohteista käydään kilpailutuksen yhteydessä pitkäkestoisia neuvotteluita ja kun sopimus syntyy, on kohteen aloitus yleensä heti. Tämän vuoksi on tärkeää olla kumppanina maahantuoja, jolla on varastossa riittävästi koneita. Meillä se on Alfa Cleaning Oy. Real Cleanin yhteistyö Alfa Cleaning Oy:n kanssa onkin tiivistä ja toimivaa. – Konetoimitus kohteeseen seuraavaksi päiväksi on usein enemmän sääntö kuin poikkeus. Maahantuojalta saatava asiantuntija-apu on myös kallisarvoista. Me olemme saaneet esimerkiksi hyviä koneenvalintavinkkejä, kun toteutamme siivousta haastavissa olosuhteissa. Numatic 3045 -yhdistelmäkoneet puhdistavat lattioita muun muassa useassa Laakkosen autokorjaamoissa ja TGB 1840 Twintecit Laakkosen autotaloissa, Hirvonen luettelee.
Huolto- ja varaosapalvelut kunnossa
Myös huolto- ja varaosapalveluiden pitää olla kattavat ja nopeatoimiset. – Meillä on oma huolto, mutta kyllä kaikki lähtee laitetoimittajan palvelukyvystä ja halusta pitää asiakas tyytyväisenä. Alfan huoltovastaava Jussi Väisänen toimittaa varaosat asiantuntemuksella ja nopeasti. Alfan pojilla on toiminta muutenkin mutkatonta ja käytännönläheistä. Päätökset tehdään asiantuntemuksella henkilötasolla. Ja kun jotain sovitaan, se myös pidetään. Se edesauttaa palveluliikkeen liiketoimintaa todella paljon, Hirvonen puntaroi.