Leo Clean Oy – siivousalan johtava yksityinen perheyritys
ME TEEMME ASIAT TOISIN
– Meillä palvelu ei maksa, se on tapa toimia. Palvelu tulee aina kaupan päälle. Laadunvalvonta johtaa yritystämme, jonka tärkein voimavara ovat ihmiset eli meille palkatut persoonat, jotka voivat hyvin työssään, Leo Clean Oy:n myynti- ja liiketoimintajohtaja Petri Kivikoski esittelee yrityksen voittavaa toimintastrategiaa.
30 vuotta palvelun laadun ehdoilla
Leo Falck perusti Leo Clean Oy:n 30 vuotta sitten Nokian puhtauspalvelujen tarpeisiin. Nyt noin 350 persoonaa työllistävä yritys keskittyy edelleen isoihin avainasiakkaisiin. – Meillä on tällä hetkellä noin 400 asiakasta, jotka ovat antaneet meille asiakkuuden hoidosta kokonaisarvion 4,8, kun asteikko on 1-5. On tärkeää, että meillä on asiakkaittemme kanssa yhteneväinen puhtaustaso -käsite, Petri Kivikoski painottaa. – Asiakkaamme arvioivat palvelumme kohteissa kuukausittain, kuten myös palveluesimiehemme ja eroavuudet arvioissa käydään läpi yhdessä, Kivikoski avaa. – Kutsumme palveluesimiehiä leikillisesti “kiinteistöseriffeiksi”, joiden tehtävä on pitää kohteen sovittu puhtaustaso yllä ja huolehtia kokonaispalveluista sekä laadusta. Yrityksellemme on sydämenasia, että kaikki työntekijämme viihtyvät meillä ja heillä on hyvä olla, Kivikoski painottaa.
Lähtökohtana on aina luottamus
– Koska palkkaamme persoonia, emme siivoojia, niin yritys elää heidän kauttaan. Siistijämme ovat tärkeä osa siivoamaansa kohdetta, sen sielua. Tärkeää meille on ihmisten arvostaminen ja molemminpuolinen luottamus. Työntekijöidemme vaihtuvuus onkin alan pienin, 2 %. Meille halutaan töihin ja meidät halutaan merkittäviin kohteisiin pitämään puhtaudesta huolta, Kivikoski muotoilee. Laadun kivijalkoja Leo Cleanillä ovat henkilöstön ja oman toimintatavan lisäksi äppi, joka sisältää siivottavan kohteen tiedot, sopimukset, neliöt ja kaikki kohteen puhtauteen liittyvät asiat ja toimenpiteet, sekä mm. asiakkaan ja palveluesimiehen laatuun liittyvät kuukausiarvioinnit. Siihen tallentuvat arviointien lisäksi kaikki yksityiskohdat ja työvaiheet käytettyine työtunteineen. – Kaikki on reaaliajassa ja koko ajan tsekattavissa. Emme myy pelkkää siivouspalvelua, vaan hoidamme tarvittaessa vaikkapa kokin tai tarjoilijan tehtävät, palveluesimies Maarja Vaasna paljastaa. – Esimerkiksi Kauppakeskus Triplassa siistijämme hoitavat useamman ravintolan astioiden blokkauksen. Huolehdimme, että asiakkaamme pärjäävät arjessa yllättävissäkin tilanteissa, Vaasna yksilöi.
Yhteistyökumppani on myös osa palvelukokonaisuutta
Alfa Cleaning on Leo Cleanin kone- ja laitetoimittaja. – Meillä on toimiva sisäinen koulutusjärjestelmä. On upea nähdä kun siistijät opettavat toisiaan videoilla siivoamaan ja käyttämään koneita kohdekohtaisesti oikein. Palveluesimiehemme haistelevat tulevaisuuden trendejä ja jalkauttavat ne sitten meille käytäntöön. Esimerkiksi nämä TWT:n kierrätysmateriaaleista valmistetut siivous- ja hotellivaunut Alfa esitteli meille messuilla ja nyt voi nähdä niitä Leo Cleanin teipeillä varustettuina monissa hotelleissa ja kauppakeskuksissa, kuten esimerkiksi Triplassa, Petri Kivikoski luettelee. Alfa on meidän tyyppinen toimija, luotettaa ja nopea reagoimaan, mii laik, Petri Kivikoski päättää.